Natáčení Hry stínů

27. dubna 2012 v 15:26 | Grace |  Game of Shadows
Režisér Guy Ritchie se s pokračováním Sherlocka Holmese pustil do ještě působivějších speciálních uměleckých efektů, než tomu bylo u prvního dílu. Pojďme se společně podívat na pár zásadních vizuálních momentů filmu, jako je pád do vodopádů, boj ve vlaku, digitální prostředí a útěk přes les. Spoiler Alert!

Robotické paže a vodopády
Jedním z nejvýznamnějších momentů Hry stínů přišel v podobě pádu Holmese (Robert Downey Jr.) a Moriartyho (Jared Harris) z balkonu do Reichenbašských vodopádů. Kamera snímá duo ze spodu, jak letí směrem k vodě. Záběr je zpomalený a trvá přesně 29 sekund. Celá scéna se točila na zeleném plátně, kdy oba herci byli ukotveni v robotických pažích (viz video). Kapky vody byly dodělány digitálně, stejně jako zbytek scenerie této působivé scény.


Guy Ritchie měl velmi specifickou představu o začátku i ukončení zpomalovačky. Bylo nutné, aby vše působilo přirozeně a aby byly tváře obou postav odhaleny ve správném pořadí. Napřed uvidíte paniku ve tváři Moriartyho a pak klidného Holmese, takže vás napadne, že Holmes má určitě nějaký jiný plán. Tato scéna, stejně jako další zpomalené záběry, byla točena speciální kamerou Phantom.

Vodopády byly velmi komplikovanou záležitostí. Nejprve byla scéna natočena v reálu - tedy ve skutečných vodopádech kamerou Phantom (ale bez herců). Tvůrci zvažovali vodopády v Norsku, Švýcarsku i v Yosemitském parku (v Kalifornii). Nakonec se nejvhodnějším zdál vodopád v Kanadě, kde byla také scéna "padající vody" natočena. Důležitými detaily je přechod vodopádů do jakési mlhy nebo kapičky vody kolem Holmesova a Moriartyho obličeje.

Cestování vlakem
Mnohem dříve ve filmu, Holmes a Watson narazí na skupinu atentátníků ve vlaku. Zatímco vlak spokojeně projíždí venkovem, uvnitř (a posléze i venku) se odehrává dramatický boj s velkým množstvím střelby a výbuchů. Scéna byla taktéž natočena na zeleném plátně. Prostředí bylo výsledkem sestříhání několika krátkých záběrů z několika směrů a úhlů. Ke scénám, kdy jsou lidé následkem výbuchu vyhozeni z vlaku, byla použita jeřábní paže (asi něco jako katapult). Některé části prostředí jsou plně digitální.

Záběry vlaku z dálky byly natočeny na prázdné železnici z helikoptéry. Vlak byl přidán digitálně, stejně jako kouř a proudění větru.



Vidět svůj dech
Malý, ale stěžejní efekt ve scénách ve švýcarských Alpách bylo přidání dechu a jeho kondenzace mluvícím postavám. Guy chtěl, aby scéna Holmese a Moriartyho na balkoně působila chladně. Asi 100 záběrů potřebovalo dodat tento "studený dech", některé části konverzace byly zase docela tiché, a tak bylo důležité, aby dech přesně seděl na každou slabiku.


Na natáčení rvačky, která se vlastně nestala :-)

Londýn a Paříž
Pro vytvoření londýnské Baker Street, několika pařížských ulic a Domu opery, továrny na zbraně a Holmesova apartmá na Baker Street se produkce přesunula do Leavesdenských studií. Cílem bylo, aby vše vypadalo skutečně a věrně své době. Davy v ulicích byly digitálně rozšířeny, budovy na konci ulice byly digitální, stejně jako části skupinek lidí nebo vozů. Bylo třeba udělat z Londýna staré město, bez většího množství zeleně, ale také stvořit takové efekty, které by vlastně nebyly vidět. Náročná práce se vyplatila - Londýn sice nemá žádné stromy a květiny, ale zato dostal věrnou průmyslovou atmosféru.

Bombový útok v hotelu na náměstí je kombinací digitální a praktické práce. Nejprve výbuch, který musel být natočen dvakrát, jelikož se poprvé příliš nepodařil (málo ohně a moc prachu a dýmu). Druhý pokus se vydařil, i když pak na zeleném plátně nevypadal úplně nejlíp. Nakonec byl ale doplněn obrazem budovy hotelu, bylo doděláno osvětlění a části dříve natočených výbuchů. Ve výsledku to vypadá perfektně.


Kruppův odkaz
Holmes s Watsonem se později ocitají v továrně na výrobu zbraní, která je založena na skutečné Kruppově továrně. (více zde). Watson vystřelí z kanónu "Big Bertha" (která byla mimochodem vynalezena až v roce 1913; více tady) a pošle k zemi vyhlídkovou věž. Ve skutečnosti jde ale jen o světlo zavěšené na jeřábu, vše ostatní - cihly, kouř a prach jsou digitálně dotvořené. "Big Bertha" také udělá díru do zdi, kterou pak hrdinové uprchnou z továrny - následuje slavná lesní zpomalovačka.


Útěk z lesa
Holmes s ostatními prchají lesem ve scéně, která byla zpomalena a doladěna mnoha speciálními efekty. Divák vidí spoustu explozí, kulky zavrtávající se do stromů nebo prolétávající oblečením našich hrdinů. Na tuto scénu byly použity současně dvě kamery Phanthom. Většina explozí byla skutečná a mnoho výbušnin bylo odpáleno velmi blízko herců. Vybuchující stromy, hlína a kameny byly přidány později. Jedna z nejlepších částí této scény je záběr na kulku prolétávající Watsonovým kabátem a následné zaostření kamery na strom v popředí, který právě roztrhává kulka. Tato scéna byla natočena naživo, takže Watson se tak tak vyhnul kulce. Ovšem nebyl to Watson, ale pouze jeho figurína.


imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com
imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com
imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com
imagebam.comimagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com
imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com
imagebam.com imagebam.com imagebam.com
Zdroj: fxguide.com (upraveno)
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 MissMaiik ツ MissMaiik ツ | Web | 27. dubna 2012 v 16:50 | Reagovat

Ahoj, doufám, že mě nezabiješ :) Daš mi hlas pro HUNGER GAMES ?

http://ncool-fotomania.blog.cz/1204/3-kolo-sonf

Předem Dík

2 Claire Claire | Web | 27. dubna 2012 v 17:16 | Reagovat

wow, moc zajímavý článek, opravdu se povedl :-)

3 *AdinkA* *AdinkA* | Web | 28. dubna 2012 v 14:44 | Reagovat

některé scény jsou fakt zajímavé:) jsem hrozně ráda že je ted sherlock hra stínů už i česky a v dobré kvalitě:) chci se podívat znova:)

4 Cenicienta Cenicienta | Web | 1. května 2012 v 11:54 | Reagovat

Z té padací scény by mi bylo blbě =D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama